Tweede deel roadtrip!

Na twee winderige nachten, rijden we naar een plek waar we heel veel over hebben gehoord: Coral Bay. De naam zegt het al, een baai waar je het koraalrif vanaf het strand al kan zien. Drie nachten willen we blijven, om optimaal te genieten van deze plek.

Het koraalrif begint vanaf het donkere gedeelte, heel dicht bij het strand dus!

We gaan meteen naar de camping want we hebben gehoord dat het altijd druk en vol is in Coral Bay, gelukkig hebben ze nog een plekje voor ons en het goede nieuws is dat het uit de wind is, joepie! Bovendien hebben we vanaf onze plek een geheim weggetje naar het strand, waar helemaal niemand is! Alle mensen zijn op het “toeristenstrand”, en wij hebben ons eigen privéstrand helemaal voor ons alleen. Maar eerst moeten we boodschappen door, de voorraad weer bijvullen en tanken. Daarna is Thomas even gaan snorkelen. Ik had hoofdpijn dus ik ben rustig bij ons “huis” gebleven. Zo komt er al snel een eind aan de dag en gaan we naar bed, blij dat we geen wind meer hebben. Dezelfde avond gaan we ergens fish & chips en een pint bier drinken, voor 26$, dat is niet duur voor Australische begrippen! Lekker om even niet te koken.

We slapen goed en in de ochtend gaan we langs Ningaloo Reef Dive, een bedrijf die excursies organiseert op het koraalrif, we kiezen voor de Humpback Whale interactie, waar we een hele dag op een boot op zoek gaan naar bultruggen om vervolgens met ze te zwemmen. Het bedrijf heeft z’n eigen spottersvliegtuig, die op zoek gaat naar de walvissen en via de radio aan de kapitein laat weten waar hij naar toe moet varen. We boeken de excursie voor de volgende dag en genieten de rest van de dag van het koraalrif direct aan het strand. Thomas vangt twee lekkere vissen die we tijdens het avondeten opsmikkelen.

Om 7:30 ‘s ochtends verzamelen we bij de duikschool, krijgen onze uitrusting en vertrekken met de boot naar de eerste plek waar we gaan snorkelen. Het water is helderblauw, maar ook ontzettend koud!! 19 graden was het water, in een gebied waar het water de 29 graden kan bereiken is dat een behoorlijke verandering. We stonden aan het einde van de eerste snorkelsessie behoorlijk te klappertanden. Na het snorkelen vertrekt de boot naar het koraalrif achter de golven om op zoek te gaan naar de bultruggen. We komen al heel snel twee bultruggen tegen, die we van een afstandje op de boot bekijken. De sfeer zit er goed in en iedereen kan niet wachten om met ze het water in te gaan. Na een halfuurtje varen heeft de piloot de walvissen gevonden en moeten we ons klaarmaken om het water in te gaan. We worden verdeeld in twee groepen van 7 mensen en worden op verschillende plekken van elkaar gedropt. Zodra we in het water zijn, moeten we heel goed luisteren naar de instructrice, zij is in contact met het vliegtuig en krijgt de instructies ‘west’ of ‘oost’. Soms veranderen de bultruggen van richting en moeten we heel hard ineens de andere kant op zwemmen. Super spannend allemaal. Omdat de bultruggen migreren van de koude wateren in het zuiden naar de warmere wateren in het noorden, zijn ze constant in beweging en worden we dus min of meer op hun pad gedropt. De eerste keer zien er slechts 2 van de 7 mensen de walvis (waaronder Thomas).

Het gaat allemaal zo snel op dat ene moment. Zodra je wordt gedropt is het luisteren naar de instructies, hard zwemmen en dan kijken of je iets ziet onder water, en dat alles duurt maar een paar minuten. De boot pikt ons weer op uit het water en we varen een stukje verder om een nieuwe poging te wagen. In totaal gaan we 5 keer te water en elke keer zien we ze! Geweldig, zo groot, zo gracieus. We horen ze zelfs communiceren onder water, wauw. Een geweldige ervaring. Terwijl we de walvissen zoeken zien we onder water onder andere een nieuwsgierige haai en een enorme school vissen. Na een lekker lunch gaan we naar de laatste snorkelplek van de dag, waar ik droog en warm op de boot blijf (te koud!) en Thomas het water in gaat. Zie de video voor een paar beelden van deze geweldige dag!

De volgende dag vertrekken we naar een nieuwe plek die we op internet hebben opgezocht. Een plek die alleen maar bereikbaar via meer dan 50 kilometer onverharde weg. Het was een flinke rit, niet zozeer in afstand maar vanwege de hobbel, zand en grindweg (ja, en ook een gat in de weg hihi ;). Maar dan heb je ook wat! Het strand is prachtig, voor ons allebei met stip de mooiste plek waar we zijn geweest tot nu toe! We staan op het strand met de auto, direct aan het water. Het strand is bovendien alleen bereikbaar als je de sleutel hebt van een groot hek. Het is dus erg rustig, geweldig. Zodra we aankomen zien we meteen dolfijnen in het water, bovendien is het water glashelder en is het koraalrif op zo’n 50 meter afstand van het strand, het kan niet beter! We rennen halsoverkop het water in en hebben een eerste glimps van het prachtige onderwater leven. Helaas zijn de dolfijnen te snel voor ons en zien we ze niet meer, maar er waren genoeg andere dingen te zien. Overal zagen we schildpadden, allerlei soorten vissen en kleurrijk koraal. Ik moet eerlijk zeggen, we waren allebei zo enthousiast dat we nauwelijks hebben gefilmd onder water. Maar we maken natuurlijk wel een paar mooie foto’s met de drone en het fototoestel, kijk en geniet!

Onze beste plek om te kamperen ooit!
Blij onderwater!
Uitzicht op het hele strand vanaf de duinen; zien jullie onze auto?
Elke avond de mooiste zonsondergangen, met als kers op de taart overal walvissen te zien, elke dag!

We blijven drie nachten maar hadden wel een paar weken willen blijven! We liggen elke dag meerdere uren in het water, eten verse vis en zeevruchten, zien dagelijks walvissen net achter het koraalrif, maar ook dolfijnen, schildpadden en haaien, we zien de mooiste zonsondergangen en genieten met volle teugen! Helaas, hebben we niet genoeg drinkwater om langer dan drie nachten te blijven. We zijn al erg zuinig met het water, we doen bijvoorbeeld de afwas op het strand in de zee, maar er is gewoon niet genoeg. Dus met pijn in ons hart gaan we op de ochtend na nacht drie weer op weg naar een andere plek; Exmouth.

Naast Exmouth ligt het nationaal park Cape Range die onder meer bekend staat om de prachtige stranden en mooie snorkel en visplekken. We verblijven hier twee nachten. Inmiddels is het landschap compleet veranderd, de grond is hier rood, en er is steeds minder vegetatie op de weg. Men moet zelfs in de stad uitkijken voor emoes (we zijn ze in het centrum inderdaad tegengekomen) en de bekende australische dingo’s, wilde honden. Na een flinke hobbel en zandweg vanaf onze laatste campingplek komen we in Exmouth aan. We besluiten om even ergens te gaan eten;

Een lekkere lunch in Exmouth

Na het eten gaan we naar de camping en blijkt er nog maar één plekje over te zijn, die nemen we dus snel! Het blijkt hutje aan mutje te zijn, maar we hebben geen andere keuze. We maken gebruik van de middag om boodschappen te doen, alles weer bij te vullen en genieten daarna van een rustig moment aan de haven. We zien weer heel veel walvissen en nemen een verfrissende duik in het water.

Hutje aan mutje op de camping, maar kijk eens naar de rode grond!

De volgende dag gaan we eropuit. Op weg naar de verschillende prachtige stranden die in het nationaal park te vinden zijn. We zijn niet teleurgesteld, de stranden zijn prachtig. Helaas is het een ontzettend winderige dag en kunnen we niet snorkelen. Thomas probeert daarom te vissen en ik lees uit mijn boek. Hieronder een paar foto’s van de mooie omgeving:

Een leeg strand, een prachtige wolkenlucht en Thomas die vist, wat wil je nog meer?
Oyster Stacks: Een beroemde snorkelplek, helaas alleen toegankelijk tijdens hoogtij (het was laagtij, kijk maar naar het koraal dat uit het water steekt)
What’s in a name: Turquoise Bay, het water lijkt helder maar is in werkelijkheid troebel vanwege de wind

Aan het einde van de dag gaan we naar ons laatste strand, waar een scheepswrak zou liggen, niet gezien! Haha.. maar tegen zonsondergang gaan de walvissen tekeer, tijd om eens wat foto’s proberen te maken! Erg lastig, want je weet niet van te voren waar ze gaan springen. Zie hierboven voor een paar probeersels.

Een prachtige zonsondergang om te dag mee af te sluiten

Na een lange dag met veel rijden, gaan we weer terug naar de camping en hebben we een rustig avondje. De volgende ochtend vertrekken we naar onze volgende bestemming: Karijini, het beroemde nationale park! Daarover in de volgende blog meer!